For at komme i gang med NemRefusion kan du følge den korte vejledning: Sådan kommer du i gang.
Her finder du ofte stillede spørgsmål om NemRefusion, og forhåbentlig finder du svaret på netop dit spørgsmål nedenfor.
Hvis du er indberetter, kan du finde flere spørgsmål og svar på Virk.dk.
For at komme i gang med NemRefusion kan du følge den korte vejledning: Sådan kommer du i gang.
For at NemRefusion virker optimalt, er det vigtigt at din browser på computeren, er opdateret til nyeste version. Læs mere på Virk.dk for at se hvilke browsere, NemRefusion understøtter, og hvordan du opdaterer din browser.
Der gælder nogle tidsfrister for indberetninger om barselsorlov, og disse tidsfrister har medført en begrænsning på antallet af uger, man kan indberette delvist genoptaget arbejde for:
I en anmeldelse kan du højst indberet 4 ugers delvist genoptaget arbejde.
I en refusionsanmodning kan du højst indberet 6 ugers delvist genoptaget arbejde.
Hvis du ønsker at indberette flere uger, end det er muligt, er løsningen at oprette flere indberetninger i stedet for at forsøge at få det hele med i en enkelt indberetning.
Det er en design-beslutning at du højst kan angive 999 timer ved følgende spørgsmål i indberetningen om voksenlærling:
Har voksenlærlingen været på skoleophold med AUB-refusion i praktikperioden?
Har voksenlærlingen haft fravær med løn, mens arbejdsgiver samtidig har modtaget anden offentlig støtte hertil end AUB‐refusion?
Hvis du ønsker at angive mere end 999 timer i de pågældende felter, er den eneste løsning at splitte indberetningen op i 2 eller flere indberetninger.
For at komme i gang med signeringen kan du følge denne vejledning: Vejledning til signeringsflow i NemRefusion
Hvis NemRefusion reagerer med en fejlmeddelelse om, at der ikke eksisterer en fleksjob-aftale for det angivne tidsrum, er der 2 muligheder:
Enten har NemRefusion ret, og så eksisterer fleksjob-aftalen ikke for det angivne tidsrum,
eller også eksisterer fleksjob-aftalen på papiret, men den er ikke registreret korrekt af kommunen i DFDG, som er det system, kommunerne registrerer fleksjobaftaler i.
Hvis NemRefusion reagerer med en fejlmeddelelse om, at der ikke eksisterer en §56-aftale for det angivne tidsrum, er der 2 muligheder:
Enten har NemRefusion ret, og så eksisterer §56-aftalen ikke for det angivne tidsrum,
eller også eksisterer §56-aftalen på papiret, men den er ikke registreret korrekt af kommunen i KSD, som er det system, kommunerne registrerer §56-aftaler i.
NemRefusion har ikke været i stand til at bekræfte en relation mellem det angivne CVR-nummer (virksomhedsnummer) og CPR-nummer (personnummer).
Dette betyder dog ikke, at der er problemer med indberetningen eller refusionen. Denne meddelelse er blot til information og kræver ingen handling fra din side.
Dette er blot en orientering og du kan blot fortsætte din indberetning
TIN står for Tax Identification Number (skatteidentifikationsnummer). Det er det nummer, der bruges til at identificere skattepligtige borgere i de enkelte lande. Den danske udgave af dette er CPR-nummer. De enkelte lande har deres egne TIN nummer formater; i Danmark er det f.eks. 10 cifre, i Tyskland er det 11 cifre. Formaterne er kortlagt gennem EU. Ikke alle lande i verden har et fastlagt TIN-nummer format. Hvis et land ikke har et fastlagt TIN-nummer format, er feltet ikke obligatorisk.
TIN indhentes hos indkomstmodtageren og indberettes sammen med de supplerende personoplysninger til eIndkomst. Det betyder, at NemRefusion supporten ikke vil kunne hjælpe med at finde nummeret, da det er medarbejderens eget ansvar at opsøge oplysningerne i hans eller hendes bopælsland.
Hvis du har et netværk med ekstra sikkerhedspolitikker, kan du opleve disse problemer. Det løses ved, at du kontakter din virksomheds IT-afdeling og fortæller dem, at domænerne *.nemrefusion.dk og nemrefusion.dk/* skal whitelistes.
Som selvstændig skal du raskmelde dig via kommunernes selvbetjeningsløsning Mit Sygefravær.
Har du spørgsmål til Mit Sygefravær, skal du kontakte din bopælskommune.
Hvis man ikke har de korrekte rettigheder (rettighed 1 eller rettighed 3) i MitID kan dette forekomme. Kontakt din MitID Erhvervsadministrator for at kontrollere, at rettighederne er korrekt sat op. Hvis dine rettigheder er korrekte og du fortsat ikke kan se alle dine udbetalingsspecifikationer for de p-numre du har rettigheder til, kan du kontakte supporten for hjælp.
Du kan finde en vejledning til at få tildelt indberetningsrettigheder i NemRefusion her.
Ja, du kan slette indberetninger. En indberetning kan dække over hhv. en anmeldelse af et fravær og en refusionsanmodning.
Du kan slette en anmeldelse af et fravær, hvis status på anmeldelsen er Kladde, Behandles eller Sagsbehandlet.
Er status Signeret, skal du vente til status er ændret til Behandles eller Sagsbehandlet, før anmeldelsen kan slettes. Refusionsanmodninger på sygdom, barsel og alvorligt sygt barn kan ikke slettes. Hvis du sletter en anmeldelse af et fravær, hvor der er tilknyttet refusionsanmodninger, sletter du hele sagen. Man kan altså ikke blot slette en enkelt refusionsanmodning
Du kan til gengæld godt slette den sidste refusionsanmodning der er foretaget på en sag for henholdsvis fleksjob, løntilskud, mentorfunktion, voksenlærling og jobafklaring under ressourceforløb.
Når du sletter en indberetning, skal du signere sletningen med din digitale signatur, hvis indberetningen har status Behandles eller Sagsbehandlet. Herefter sendes den slettede indberetning til myndigheden. Hvis du sletter en indberetning, hvor du har fået udbetalt refusion, vil du blive mødt af et tilbagebetalingskrav. Slettede kladder sendes ikke videre.
Før signering hvor din indberetning har status Kladde, kan du rette alt indhold undtagen det, der er udfyldt på første side.
Efter signering er det ikke længere muligt at rette i indberetningen og det vil være nødvendigt at slette indberetningen og starte forfra.
Hvis du sletter en indberetning, hvor du har fået udbetalt refusion, vil du blive mødt af et tilbagebetalingskrav. Slettede kladder sendes ikke videre.
Sagsbehandling af indberetninger er delvist automatiseret. En bemærkning fra dig som indberetter vil medføre et øget behov for manuel sagsbehandling, og dermed forøget sagsbehandlingstid.
Hvis du er selvstændig erhvervsdrivende eller virksomhed og endnu ikke har fået udstedt et CVR nr., eller hvis du er udenlandsk virksomhed, kan du ikke benytte NemRefusion. Kontakt i stedet den relevante kommune, hvis din henvendelse vedrører sygedagpenge eller Udbetaling Danmark, hvis din henvendelse vedrører barsel.
A-kasser skal anvende NemRefusion til at indberette syge- og barselsfravær for deres medlemmer.
Det er virksomhedens MitID Erhverv rettighedsadministrator, som tildeler rettigheder og dermed styrer medarbejdernes adgang til NemRefusion. Tildeling af rettigheder sker via Brugeradministrationen på Virk.dk.
Det er muligt at begrænse en medarbejders adgang til f.eks. kun at indberette sygdom og barsel eller alene se udbetalingsspecifikationer.
Der er forskellige lukkeregler for sager i NemRefusion afhængigt af, hvad der er indberettet. Er du i tvivl om, hvornår en sag bliver lukket i NemRefusion, så læs mere nedenfor:
Hvis du er selvstændig, en a-kasse eller en arbejdsgiver, der ikke udbetaler løn under fraværet (sygdom eller barsel), skifter sagens status fra Åben til Lukket lige så snart, du underskriver indberetningen.
Hvis du er arbejdsgiver og udbetaler løn under et barselfravær, står sagen åben, indtil der er angivet enten en dato for sidste fraværsdag eller en dato for lønstop, og du har modtaget den sidste refusion. Hvis der ikke har været søgt om refusion på sagen i 7 måneder, lukkes sagen automatisk.
Hvis du er arbejdsgiver og udbetaler løn under et sygefravær, er det kommunen, der beslutter, hvornår sagens status skifter til Lukket. Hvis du er uenig i, at din sygefraværssag er blevet lukket, skal du kontakte den sagsbehandlende kommune.
Hvis du er arbejdsgiver og udbetaler løn under et sygefravær kan den sagsbehandlende kommune skifte sagens status til Lukket pga. en af følgende årsager:
du har fået afslag
du har søgt om refusion frem til sidste fraværsdag
du har søgt om refusion frem til sidste dag med løn
du har overskredet fristen for at søge den sidste refusion, som du havde til gode på sagen
lønnen ophører for den pågældende medarbejder
Er der tale om en fleksjob- eller løntilskudssag, lukkes sagen, hvis den angivne dato for fratrædelse er oprundet. Hvis der ikke er søgt om refusion på en fleksjob- eller løntilskudssag i 6 måneder, lukkes sagen automatisk. En måned før sagen lukkes, modtager den indberettende virksomhed en besked om den kommende lukning.
Ovenstående lukkeregler gælder også, hvis der indberettes via Virksomhedsservice.
Den nye arbejdsgiver opretter en sag i NemRefusion
Sagen anmeldes med den oprindelige første fraværsdag
Arbejdsgiver svarer på spørgsmål om ansættelse ud fra virksomhedsoverdragelsen
Hvis sygemeldte har været virksomhedsoverdraget i mere end 8 uger, svares Ja til ansættelse i mere end 8 uger
Arbejdsgiver søger om tidlig refusion med virksomhedsoverdragelse som årsag
Arbejdsgiver oplyser CVR nr. på tidligere arbejdsgiver og dato for virksomhedsoverdragelsen
Den nye arbejdsgiver opretter en sag i NemRefusion
Sagen anmeldes med den oprindelige første fraværsdag
Arbejdsgiver søger om refusion for hele barselsperioden på det nye CVR.
Hvis man som virksomhed er opmærksom på at en medarbejder er syg under 4 timer i den pågældende uge, skal vedkommende raskmeldes på sagen.
Er medarbejderen efterfølgende syg i mere end 30 dage (arbejdsgiverperioden), og i perioden har været syg over 4 timer i alle uger, skal der anmeldes en ny sag.
NemRefusion tilbyder en Demoløsning som indeholder alle de samme funktionaliteter som den løsning som ligger på virk.dk. Demoløsningen bliver opdateret automatisk, når løsningen på virk.dk opdateres.
Du kan bruge Demoløsningen til at logge ind som hhv Arbejdsgiver, Selvstændig eller A-kasse og se de funktionaliteter som NemRefusion tilbyder, og prøve dem af uden, at du behøver sende en ægte indberetning ind.
Test Data vil blive tilføjet på et senere tidspunkt.
KOMBIT, der står for udbuddet af NemRefusion, har fravalgt at overføre kladder fra det gamle system. Det valg er taget ad hensyn til at minimere dataoverførslen og for at sikre god performance i den nye løsning. Du kan derfor ikke finde kladder fra det gamle system i den nye løsning, og kladder skal derfor oprettes på ny.
NemRefusion sender indberetninger (uanset type) til den kommune, hvor borgeren ifølge CPR-registret har bopæl på signeringstidspunktet.
Den, der indberetter, kan ikke selv angive bopæls- eller opholdskommune og dermed hvilken kommune, indberetningen skal sendes til. Er der tale om en flyttesag, skal kommunerne selv håndtere denne internt.
Hvis personen ifølge CPR-registret bor i udlandet, sendes indberetningen til den kommune, hvor personen har arbejdssted (P-nummer).
Der er forskellige lukkeregler for sager i NemRefusion afhængigt af, hvad der er indberettet. Er du i tvivl om, hvornår en sag bliver lukket i NemRefusion, så læs mere nedenfor:
Hvis indberetteren er selvstændig, en a-kasse eller en arbejdsgiver, der ikke udbetaler løn under fraværet (sygdom eller barsel), skifter sagens status fra Åben til Lukket lige så snart, indberetteren underskriver indberetningen.
Hvis indberetteren er arbejdsgiver og udbetaler løn under et barselfravær, står sagen åben, indtil der er angivet enten en dato for sidste fraværsdag eller en dato for lønstop, og indberetteren har modtaget den sidste refusion.
Hvis indberetteren er arbejdsgiver og udbetaler løn under et sygefravær, er det kommunen, der beslutter, hvornår sagens status skifter til Lukket. Hvis indberetteren er uenig i, at sygefraværssagen er blevet lukket, skal indberetteren kontakte den sagsbehandlende kommune.
Hvis indberetteren er arbejdsgiver og udbetaler løn under et sygefravær, kan den sagsbehandlende kommune skifte sagens status til Lukket pga. en af følgende årsager:
indberetteren har fået afslag
indberetteren har søgt om refusion frem til sidste fraværsdag
indberetteren har søgt om refusion frem til sidste dag med løn
indberetteren har overskredet fristen for at søge den sidste refusion, som indberetteren havde til gode på sagen
lønnen ophører for den pågældende medarbejder
Er der tale om en fleksjob- eller løntilskudssag, lukkes sagen, hvis den angivne dato for fratrædelse er oprundet. Hvis der ikke er søgt om refusion på en fleksjob- eller løntilskudssag i 6 måneder, lukkes sagen automatisk. En måned før sagen lukkes, modtager den indberettende virksomhed en besked om den kommende lukning.
Ovenstående lukkeregler gælder også, hvis der indberettes via Virksomhedsservice.
Der kan opstå situationer, hvor der ikke bliver dannet et underretningsbrev. Det betyder, at hverken borger eller myndighed modtager underretningsbrevet. Underretningsbrevene kan gendannes og sendes til borgerne, men sendes ikke automatisk til myndighederne.
Hvis der opstår situationer, hvor myndigheden har brug for en kopi af underretningsbrevet, kan der via Supporten bestilles en kopi. Ved henvendelse til Supporten, skal myndigheden havde de indberetnings-ID'er klar, hvortil der er behov for en kopi. Ønskes underretningsbrevet tilsendt som sikker/krypteret mail, skal den sikre mailadresse oplyses ved henvendelsen. Ellers sendes kopien som almindeligt brev.
Hver gang en arbejdsgiver eller a-kasse signerer en anmeldelse af syge- eller barselfravær eller ny refusionsanmodning, udsendes der automatisk et underretningsbrev til den fraværende. Underretningsbrevet indeholder en kopi af de indberettede oplysninger. Den fraværende skal læse underretningsbrevet igennem og kontakte myndigheden, hvis de ikke er enige i oplysningerne. Der kan være tilfælde, hvor den fraværende skal afgive supplerende oplysninger, som er nødvendige til myndighedens sagsbehandling. Hvis den fraværende ikke modtager løn under sit fravær og selv skal anmode om at modtage syge- eller barseldagspenge, skal den fraværende udfylde en anmodning. Dette sker enten i selvbetjeningsløsningen Mit Sygefravær eller Min Barsel, som begge kan tilgås via
Der udsendes ikke underretningsbreve i forbindelse med løntilskuds- eller fleksjobrefusion samt anmodning om tilskud til voksenlærling eller mentorfunktion.
Hverken arbejdsgiveren eller a-kassen kan se underretningsbrevet. Det skyldes, at underretningsbrevet bl.a. fungerer som en kontrol af indberetningen.
NemRefusion tilbyder en Demoløsning som indeholder alle de samme funktionaliteter som den løsning som ligger på http://virk.dk . Demoløsningen bliver opdateret automatisk, når løsningen på http://virk.dk opdateres.
Du kan bruge Demoløsningen til at logge ind som hhv Arbejdsgiver, Selvstændig eller A-kasse og se de funktionaliteter som NemRefusion tilbyder, og prøve dem af uden, at du behøver sende en ægte indberetning ind.
Test Data vil blive tilføjet på et senere tidspunkt.
KOMBIT, der står for udbuddet af NemRefusion, har fravalgt at overføre kladder fra det gamle system. Det valg er taget ad hensyn til at minimere dataoverførslen og for at sikre god performance i den nye løsning. Man kan derfor ikke finde kladder fra det gamle system i den nye løsning, og kladder skal derfor oprettes på ny.
Whitelisting af IP-adresser:
NemRefusion 3.0 tilbyder ikke whitelisting af IP adresser og henviser i stedet til whitelisting af domænet.
Hvis man anvender whitelisting på sine webservices - eller har andre firewallregler der kan påvirke trafikken - skal domænerne *.nemrefusion.dk og nemrefusion.dk/* derfor whitelistes, og der skal kun sendes til og modtages fra de udleverede endpoints.
Hvorfor?: NemRefusion 3.0 benytter sig af Cloudflares Global Loadbalancer, og har derudover også en intern loadbalancer til distribution af trafik til datacentre. Grundet NemRefusions brug af CloudFlare, anbefaler NemRefusion på det kraftigste, at man ikke forlader sig på at whiteliste IP-adresser.
Relevante porte, der skal være åbne, er: 443 (https)
Såfremt en udgående firewall hos et anvendersystem er nødt til at filtrere på IP-adresser, vil de relevante IP-adresser være tilgængelige på dette link: https://www.cloudflare.com/ips/. Det er vigtigt at være opmærksom på, at disse IP-ranges løbende kan ændre sig, så firewall-filtrering baseret på IP-adresser skal løbende opdateres for at fungere. Det vil være anvendersystemets ansvar at sikre, at denne løbende opdatering finder sted.
System-til-system-adgang er, når dit lønservicebureau eller eget løn- eller personalesystem kan sende data direkte til NemRefusion. Dermed skal du ikke selv indtaste data i NemRefusion.
Ja. Det kræver dog, at man - f.eks. som lønservicebureau – har en aftale med den pågældende virksomhed om at indberette data på vegne af virksomheden (lønservicebureauets kunde).
Opstår der tvivl, skal man skriftligt kunne dokumentere sin adgang til at handle på vegne af virksomhederne gennem fremvisning af gyldige kundeaftaler eller lignende.
Tal med din systemleverandør om, hvorvidt de tilbyder system-til-system adgang til NemRefusion.
Alle systemleverandører har mulighed for gratis at koble sig på NemRefusion og benytte de udstillede åbne services. Læs mere om, hvordan du som systemleverandør kan benytte de udstillede services på siden Tilslutning til Virksomhedsservice og siden Snitfladebeskrivelser for Løn-, time- og personalesystemer. Bemærk: ved brug af Virksomhedsservice, accepterer du samtidig Vilkår for Tilslutning
Du skal kontakte supporten for at få den nødvendige information - inklusive endpoints - til at blive sat op til Virksomhedsservice / Virksomhedsservice Light
NemRefusion tilbyder en Demoløsning som indeholder alle de samme funktionaliteter som den løsning som ligger på http://virk.dk . Demoløsningen bliver opdateret automatisk, når løsningen på http://virk.dk opdateres.
Du kan bruge Demoløsningen til at logge ind som hhv Arbejdsgiver, Selvstændig eller A-kasse og se de funktionaliteter som NemRefusion tilbyder, og prøve dem af uden, at du behøver sende en ægte indberetning ind.
Test Data vil blive tilføjet på et senere tidspunkt.
KOMBIT, der står for udbuddet af NemRefusion, har fravalgt at overføre kladder fra det gamle system. Det valg er taget ad hensyn til at minimere dataoverførslen og for at sikre god performance i den nye løsning. Du kan derfor ikke finde kladder fra det gamle system i den nye løsning, og kladder skal derfor oprettes på ny.